+81 825 13 93

rejestracja

+81 825 13 66

sekretariat

ul. Chopina 13

23-200 Kraśnik

Image

Prawa i Obowiązki Pacjenta

I. Prawo do świadczeń zdrowotnych

  1. Pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.

  2. W przypadku porodu pacjentka ma prawo do uzyskania świadczeń zdrowotnych związanych z porodem.

  3. Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością w warunkach fachowych i sanitarnych odpowiadających wymaganiom określonym w przepisach prawnych. Przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych osoby wykonujące zawód medyczny kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.

  4. Pacjent ma prawo, w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych, do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejności dostępu do tych świadczeń.

  5. Pacjent ma prawo żądać, aby udzielający mu świadczeń zdrowotnych:

    5.1. lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie - lekarz może odmówić zwołania konsylium lekarskiego lub zasięgnięcia opinii innego lekarza, jeżeli uzna, że żądanie jest bezzasadne, co odnotowuje w dokumentacji medycznej;

    5.2. pielęgniarka/położna zasięgnęła opinii innej pielęgniarki/położnej, - pielęgniarka/położna może odmówić zasięgnięcia opinii innej pielęgniarki/położnej, jeżeli uzna, że żądanie jest bezzasadne, co odnotowuje w dokumentacji medycznej.


II. Prawo do informacji

  1. Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego ustawowy przedstawiciel mają prawo do uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny przystępnej informacji o stanie zdrowia pacjenta, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu, w zakresie udzielnych przez te osobę świadczeń zdrowotnych oraz z zgodnie z posiadanymi przez nią uprawnieniami..

  2. Pacjent lub jego ustawowy przedstawiciel ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie informacji, o których mowa w ust. 1 innym osobom.

  3. Pacjent ma prawo żądać, aby osoba wykonująca zawód medyczny nie udzielała mu informacji, o której mowa w pkt. 1.

  4. Po uzyskaniu informacji, o których mowa w ust. 1, pacjent ma prawo przedstawić osobie wykonującej zawód medyczny swoje zdanie w tym zakresie.

  5. Pacjent małoletni, który nie ukończył 16 lat, ma prawo do uzyskania od osoby wykonującej zawód medyczny informacji, o których mowa w ust. 1 w zakresie i formie potrzebnej do prawidłowego przebiegu procesu diagnostycznego lub terapeutycznego.

  6. Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, lub jego przedstawiciel ustawowy mają prawo do uzyskania od pielęgniarki, położnej przystępnej informacji o jego pielęgnacji i zabiegach pielęgniarskich.

  7. Pacjent ma prawo do znajomości z nazwiska i imienia osób odpowiedzialnych za opiekę. Personel ma obowiązek noszenia identyfikatorów.

  8. Pacjent ma prawo do żądania od osoby wykonującej zawód medyczny informacji o swoim stanie zdrowia i rokowaniach wówczas, gdy sądzi, że lekarz ogranicza mu informacje z uwagi na jego dobro.

  9. Pacjent ma prawo do dostatecznie wczesnego uprzedzenia go przez osobę wykonującą zawód medyczny o zamiarze odstąpienia od jego leczenia i wskazania mu realnych możliwości uzyskania określonego świadczenia zdrowotnego u innej osoby wykonującej zawód medyczny lub podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych.

  10. Pacjent ma prawo do informacji o prawach pacjenta.

  11. Pacjent ma prawo do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot leczniczy oraz programach profilaktycznych.

  12. Pacjent będący osobą ze szczególnymi potrzebami, ma prawo do otrzymania informacji w zrozumiały dla niego sposób, w szczególności z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się.


III. Prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych

Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy lub opiekun faktyczny ma prawo zgłaszania działania niepożądanego produktu leczniczego: osobom wykonującym zawód medyczny, Prezesowi Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych lub podmiotowi odpowiedzialnemu za wprowadzenie produktu leczniczego do obrotu.


IV. Prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych

  1. Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego.

  2. W celu realizacji prawa, o którym mowa w ust. 1, osoby wykonujące zawód medyczny są obowiązane zachować w tajemnicy informacje związane z pacjentem, w szczególności z jego stanem zdrowia.

  3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, w przypadku gdy:

    3.1. tak stanowią przepisy odrębnych ustaw;

    3.2. zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta lub innych osób;

    3.3. Pacjent lub przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy;

    3.4. zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o pacjencie związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny, uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń.

  4. Przepisu ust. 1 nie stosuje się także do postępowania przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.

  5. Osoby wykonujące zawód medyczny, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w ust. 3 pkt 3.1. - 3.3. i w ust. 4, są związane tajemnicą również po śmierci pacjenta, chyba że zgodę na ujawnienie tajemnicy wyrazi osoba bliska.

  6. Zwolnienia z tajemnicy, o którym mowa w ust. 5, nie stosuje się, jeśli ujawnieniu tajemnicy sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu Pacjent za życia.

  7. Przed wyrażeniem sprzeciwu, o którym mowa w pkt 6, Pacjent ma prawo do uzyskania informacji o skutkach złożenia sprzeciwu.


V. Prawo pacjenta do wyrażenia zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych

  1. Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody po uzyskaniu wyczerpującej informacji na temat udzielanego świadczenia.

  2. Pacjent, w tym małoletni, który ukończył 16 lat, ma prawo do wyrażenia zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenia innych świadczeń zdrowotnych.

  3. Przedstawiciel ustawowy pacjenta małoletniego, całkowicie ubezwłasnowolnionego lub niezdolnego do świadomego wyrażenia zgody, ma prawo do wyrażenia zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenie innych świadczeń zdrowotnych przez osobę wykonującą zawód medyczny. W przypadku braku przedstawiciela ustawowego prawo to w odniesieniu do badania, może wykonać opiekun faktyczny.

  4. Pacjent małoletni, który ukończył 16 lat, osoba ubezwłasnowolniona albo pacjent chory psychicznie lub upośledzony umysłowo, lecz dysponujący dostatecznym rozeznaniem, ma prawo do wyrażenia sprzeciwu, co do udzielenia świadczenia zdrowotnego, pomimo zgody przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego. W takim przypadku wymagane jest zezwolenie sądu opiekuńczego.

  5. Zgoda oraz sprzeciw mogą być wyrażone ustnie albo przez takie zachowanie się pacjenta, które w sposób niebudzący wątpliwości wskazuje na wolę poddania się czynnościom proponowanym przez osobę wykonującą zawód medyczny, albo brak takiej woli.

  6. W przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta, zgodę, wyraża się w formie pisemnej.

  7. Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na uczestnictwo w eksperymencie medycznym lub jej odmowy. Zgodę na przeprowadzenie eksperymentu pacjent wyraża w formie pisemnej po uprzednim uzyskaniu informacji o celach, sposobach i warunkach prowadzenia eksperymentu spodziewanych korzyściach leczniczych lub poznawczych, ryzyku oraz możliwościach odstąpienia od udziału w eksperymencie w każdym jego etapie.

  8. W przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metod leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone dla pacjenta za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta wymagana jest forma dokumentowa.


VI. Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta

  1. Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych.

  2. Prawo do poszanowania godności obejmuje także prawo do umierania w spokoju i godności.

  3. Pacjent ma prawo do określenia stopnia natężenia bólu, leczenia bólu oraz monitorowania skuteczności tego leczenia.

  4. Na życzenie Pacjenta przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych może być obecna osoba bliska. Osoba wykonująca zawód medyczny udzielająca świadczeń zdrowotnych pacjentowi może odmówić obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych w przypadku istnienia prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta. Odmowę odnotowuje się w dokumentacji medycznej.

  5. Osoby wykonujące zawód medyczny, inne niż udzielające świadczeń zdrowotnych, uczestniczą przy udzielaniu tych świadczeń tylko wtedy, gdy jest to niezbędne ze względu na rodzaj świadczenia lub wykonywanie czynności kontrolnych na podstawie przepisów o działalności leczniczej. Uczestnictwo, a także obecność innych osób wymaga zgody pacjenta, a w przypadku pacjenta małoletniego, całkowicie ubezwłasnowolnionego lub niezdolnego do świadomego wyrażenia zgody, jego przedstawiciela ustawowego i osoby wykonującej zawód medyczny, udzielającej świadczenia zdrowotnego.


VII. Prawo do dokumentacji medycznej

  1. Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.

  2. Szpital udostępnia dokumentację medyczną pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta.

  3. Dokumentacja medyczna jest udostępniana:

    3.1. do wglądu w siedzibie podmiotu udzielającego świadczenia zdrowotne, z zapewnieniem pacjentowi możliwości sporządzenia notatek lub zdjęć;

    3.2. poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów, kopii lub wydruków;

    3.3. poprzez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeżeli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji;

    3.4. za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;

    3.5. na informatycznym nośniku danych.

  4. Po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana osobie upoważnionej przez pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu Pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym.

  5. Dokumentacja medyczna po śmierci Pacjenta może być udostępniona osobie bliskiej, chyba że udostępnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia.

  6. Za udostępnienie dokumentacji medycznej poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii Szpital pobiera opłatę z wyjątkiem:

  • udostępniania dokumentacji medycznej Pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy,

  • w związku postepowaniem, o którym mowa w art.17 d ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 roku, o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, prowadzonym przez Rzecznika Praw Pacjenta,

  • w związku z postepowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych.

   7. Wysokość opłaty określona jest Zarządzeniem Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki             Zdrowotnej w Kraśniku.


VIII. Prawo do zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza

  1. Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy ma prawo do wniesienia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza, jeżeli opinia lub orzeczenie ma wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta wynikające z przepisów prawa. Sprzeciw wnosi się do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta.

  2. Sprzeciw wnosi się do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, za pośrednictwem Rzecznika Praw Pacjenta, w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o stanie zdrowia.


IX. Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego

  1. Pacjent w podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne w rozumieniu przepisów ustawy o działalności leczniczej ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami.

  2. Pacjent ma prawo do odmowy kontaktu z innymi osobami.

  3. Pacjent ma prawo do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej. Przez dodatkową opiekę pielęgnacyjną rozumie się opiekę, która nie polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w tym także opiekę sprawowaną nad pacjentką w warunkach ciąży, porodu i połogu.

  4. Pacjent ponosi koszty realizacji praw o których mowa w ust. 1 i 3, jeżeli realizacja tych praw skutkuje kosztami poniesionymi przez Szpital. Wysokość opłat ustala Dyrektor Szpitala.


X. Prawo do opieki duszpasterskiej

  1. Pacjent przebywający w podmiocie leczniczym wykonującym działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne w rozumieniu przepisów ustawy o działalności leczniczej ma prawo do opieki duszpasterskiej.

  2. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia lub zagrożenia życia podmiot leczniczy jest obowiązany umożliwić pacjentowi kontakt z duchownym jego wyznania.


XI. Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie

Pacjent przebywający w podmiocie leczniczym wykonującym działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne w rozumieniu przepisów ustawy o działalności leczniczej ma prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

OBOWIĄZKI PACJENTA HOSPITALIZOWANEGO W SP ZOZ W KRAŚNIKU

Oprócz przysługujących mu praw, Pacjent ma również obowiązki, których przestrzeganie jest istotne zarówno dla skuteczności leczenia, jak i dla utrzymania dobrych relacji z personelem medycznym oraz innymi Pacjentami.

• Pacjent ma obowiązek posiadać odpowiednie dokumenty, a w szczególności: dowód osobisty, dowód potwierdzający podleganie ubezpieczeniu zdrowotnemu, skierowanie do Szpitala oraz wyniki badań wykonanych lub zleconych do wykonania przez lekarza kierującego na leczenie szpitalne.

• Pacjent powinien rzetelnie informować lekarzy o swoim stanie zdrowia, przyjmowanych lekach, alergiach oraz wcześniejszych schorzeniach, aby umożliwić skuteczne leczenie.

• Pacjent jest zobowiązany do stosowania się do zasad obowiązujących w Szpitalu, w tym przestrzegania godzin odwiedzin, zasad higieny oraz wewnętrznych procedur medycznych.

• Pacjent powinien przestrzegać zaleceń lekarzy i personelu medycznego dotyczących leczenia, diagnostyki, rehabilitacji oraz diety. W razie wątpliwości ma prawo pytać o wyjaśnienia, ale nie może samowolnie modyfikować terapii.

• Pacjent powinien odnosić się z szacunkiem do lekarzy, pielęgniarek, pozostałego personelu oraz innych pacjentów. Znieważanie, agresywne zachowanie lub zakłócanie spokoju może skutkować konsekwencjami, w tym nawet wypisem ze szpitala.

• Pacjent ma obowiązek dbać o higienę osobistą, czystość w miejscu pobytu oraz przestrzegać zasad sanitarnych, aby minimalizować ryzyko zakażeń szpitalnych.

• Bezpośrednio po przyjęciu do Szpitala pacjent powinien złożyć do depozytu przedmioty wartościowe i pieniądze.

• Pacjent powinien również przekazać swoją odzież i obuwie na przechowanie do magazynu ubrań szpitala.

• Pacjent obowiązany jest przebywać w swojej sali na oddziale oraz w pomieszczeniach przeznaczonych dla ogółu pacjentów.

• Pacjent, który nie jest na zabiegu lub konsultacji medycznej, w czasie obchodów i wizyt lekarskich oraz w porze podawania posiłków obowiązany jest przebywać w swoim łóżku.

• Każde oddalenie poza oddział, na którym Pacjent jest leczony (np. odwiedzanie Pacjentów na innych oddziałach), wymaga poinformowania pielęgniarki, położnej lub lekarza z podaniem czasu nieobecności.

• Pacjent winien bezwzględnie przestrzegać zaleceń personelu dotyczących poruszania się po obiektach Szpitala, rozkładu dnia oraz zasad higieniczno-sanitarnych i bezpieczeństwa przeciwpożarowego.

• Pacjent na terenie Szpitala, a w szczególności w oddziałach szpitalnych jest zobowiązany do zachowania ciszy. Nie może zakłócać spokoju innym chorym oraz personelowi szpitala.

• Pacjent jest współodpowiedzialny za zachowanie odwiedzających go osób.

• Pacjent nie może opuszczać oddziału lub Szpitala bez zgody lekarza. W przypadku samowolnego oddalenia się, personel ma obowiązek zgłosić ten fakt odpowiednim służbom.

• Pacjentowi bezwzględnie zabrania się

• Wnoszenia na teren szpitala i spożywania napojów alkoholowych oraz środków odurzających.

• Palenia na terenie szpitala wyrobów tytoniowych, w tym nowatorskich wyrobów tytoniowych oraz papierosów elektronicznych (za złamanie powyższego zakazu grozi kara grzywny w wysokości do 500 złotych).

• Uprawiania gier hazardowych.

• Leżenia w łóżku w cywilnej odzieży i obuwiu.

• Siadania na łóżkach innych pacjentów.

• Samowolnego korzystania z aparatów i urządzeń leczniczych.

• Przechowywania na terenie Szpitala artykułów żywnościowych łatwo psujących się.

• Przyjmowania leków bez wiedzy personelu lekarskiego.

• Pacjent powinien stosować się do zaleceń lekarza, a także współpracować z personelem Szpitala w wykonywaniu czynności zmierzających do poprawy stanu swojego zdrowia.

• Pacjent obowiązany jest szanować mienie będące własnością szpitala oraz rzeczy powierzone mu na czas hospitalizacji – za powstałe z winy pacjenta szkody, oraz koszty związane z ich usunięciem odpowiada on sam.

• Pacjent leczony w szpitalu zobowiązany jest przekazać swoją odzież i obuwie na przechowanie do magazynu ubrań szpitala, natomiast przedmioty wartościowe w tym pieniądze winien oddać do depozytu szpitala.

Personel medyczny podlega ochronie prawnej na równi z funkcjonariuszami publicznymi. Zgodnie z art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2024 r. poz. 799 z późn.zm.), osoby wykonujące zawód medyczny w podmiocie leczniczym lub udzielające świadczeń zdrowotnych korzystają z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na podstawie przepisów Kodeksu karnego. Oznacza to, że wszelkie ataki fizyczne, znieważenie lub inne naruszenia nietykalności cielesnej wobec personelu medycznego mogą skutkować odpowiedzialnością karną podobną do tej, jaka przewidziana jest dla przestępstw przeciwko funkcjonariuszom publicznym.

SAMODZIELNY PUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ W KRAŚNIKU

SAMODZIELNY PUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ W KRAŚNIKU

Ul. Chopina 13, 23-200 Kraśnik
Al. Niepodległości 25, 23-204 Kraśnik

DANE REJESTROWE

NIP: 7151590090

REGON: 431181344

Nr rachunku bankowego: 26 1240 2395 1111 0000 3327 8878

Numer KRS: 0000026278

DANE KONTAKTOWE
+81 825 13 93

rejestracja

+81 825 13 66

sekretariat

WAŻNE INFORMACJE

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
Image
LICZBA ODWIEDZIN

518687

Polish English French German